Ergebnis 1 bis 2 von 2
  1. Onvoldoende treinen voor recordoogsten VS

    11-12-2013 • Door de grote soja- en maïsoogsten staan de inkomsten van akkerbouwers in de VS onder druk en nu dreigt de marge verder verkleind te worden door de beperkte transportcapaciteit. Door de files op het spoor is het een probleem de maïs en de soja naar de markten en havens te vervoeren waardoor de kosten oplopen, schrijft Reuters.
    De goede oogsten zijn, na jaren van droogte, een opluchting voor het Amerikaanse Middenwesten, maar de overvloedige productie zorgt voor transportproblemen. De capaciteit van binnenvaartschepen en treinen is beperkt en dit wordt versterkt door het stijgende volume aan olie per spoor. Ook hebben riviersluizen te kampen met achterstallig onderhoud en zijn de orderportefeuilles van internationale havens vol.
    Door de grote hoeveelheid maïs en soja vrezen handelaren dat de concurrentiepositie van de VS onder druk staat. December is een van de drukste maanden voor de transportsector en de maand waarin het meeste graan moet worden verscheept. Wanneer de rivieren verstopt raken met schepen en het transport op het spoor vertraging oploopt stijgt de exportprijs.
    De problemen worden niet alleen veroorzaakt door de grote oogsten, maar ook het groeiseizoen speelt een rol. Door het natte voorjaar werden de percelen laar ingezaaid. Om de vertraging goed te maken is de oogst in negen weken voltooid. Normaal gesproken duurt de oogst periode 10 tot 12 weken. In het korte tijdsbestek is 355,33 miljoen ton maïs geoogst, 29,8 procent meer dan het geval was in 2012. De sojaoogst is gestegen van 82,56 miljoen ton in 212, tot 88,66 miljoen ton in 2013.
    Het transport is een race tegen de klok, want de noordelijke waterwegen zijn in de winter afgesloten wegens het ijs. Transporteurs proberen de komende weken nog zoveel mogelijk te doen terwijl de schepen al tot en met februari zijn volgeboekt terwijl voorgaande jaren de meeste schepen stillagen door de kleine oogst.
    Ook voor transport over de weg vormt de werkloosheid van voorgaande jaren een probleem. Chauffeurs die normaal maïs en soja transporteerden zijn werk gaan zoeken in andere sectoren en sommige keren nu niet terug.
    Een probleem voor treinen is dat, naast het gebrek aan capaciteit, de treinen langzamer moeten rijden door de vele werkzaamheden. Door onderhoud en investeringen in uitbreiding van het spoornetwerk is de maximumsnelheid verlaagd tot 33 kilometer per uur. Treinen van 100 wagons, die normaal drie keer heen en weer rijden tussen de graangordel in het Middenwesten en de Grote Oceaan, kunnen hierdoor slechts twee vrachten ophalen. Ook wordt steeds meer olie per spoor vervoerd waardoor maïs en soja wordt verdrongen.
    Door de grote vraag naar transportcapaciteit zijn de kosten om een graan per spoor te vervoeren gestegen van 300 dollar per wagon tot 1.300 dollar per ton. Ook de kosten van transport per schip en via de weg zijn sterk gestegen.
    De VS is niet het enige land dat kampt met logistieke problemen. Ook Canada heeft, door een recordoogst van 37,5 miljoen ton tarwe een gebrek aan transportcapaciteit.


  2. nic wykwalifikonwany Friesenkuh !!!